ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی و آموزش قوانین پایانه های فروشگاهی
این روزها یکی از بحث های داغ که تمامی مودیان مالیاتی، حسابداران و مدیران مالی را مشغول به خود کرده، بحث مربوط به قانون پایانه های فروشگاهی، سامانه مودیان و اطلاعیه های پی در پی سازمان امور مالیاتی می باشد.
سوالات زیادی برای تمام حسابداران و صاحبان مشاغل مطرح شده که ما پاسخ آن را آماده کردیم. تا تمام عزیزان حتی آنهایی که دانش حسابداری و مالیاتی ندارند بتوانند از آن بهره ببرند.
سامانه مودیان مالیاتی چیست؟
سامانه مودیان مالیاتی، سامانهای است که مودیان مالیاتی مشمول از آن برای ارسال صورت حساب الکترونیکی و اتصال پایانههای فروشگاهی خود استفاده میکنند. در واقع تمام صاحبان مشاغل و اشخاص حقوقی ملزم به ثبتنام در این سامانه هستند.

برای ثبت نام و عضویت در سامانه مودیان لازم است بدانید:
- شناسه یکتای حافظه مالیاتی به هر حافظه مالیاتی اختصاص داده می شود و منحصر بفرد است و از ۶ کاراکتر تشکیل شده است.
- مودیان بایستی برای تمام فروشها و خدمات خود صورتحساب الکترونیکی طبق استانداردهای سازمان امور مالیاتی صادر کنند.
- اگر خریدار مصرف کننده نهایی نباشد بایستی حسابهای خود را از طریق کارپوشه خود مشاهده و تایید کند.
- اگر خریدار مصرف کننده نهایی باشد همان رسید پرداخت وی در حکم صورتحساب الکترونیکی است و دیگر نیازی به تایید در سامانه ندارد.
ویژگی سامانه مودیان
- اختصاص کارپوشه یا پنل کاربری به هر یک از مودیان
- تبادل اطلاعات به صورت موثر بین مودیان و سازمان مالیاتی
- مرجع نهایی ثبت و صدور و استعلام صورتحسابهای الکترونیکی
- مدیریت این سامانه برعهده سازمان امور مالیاتی کشور می باشد.
- اتصال مودیان به این سامانه توسط هر وسیله ای که حافظه مالیاتی داشته باشد می تواند انجام شود.
چه اشخاصی باید در سامانه مودیان ثبت نام کنند؟
- اشخاص حقیقی دارای کسب و کار مستقل
- کلیه اشخاص حقوقی و صاحبان کسب و کار
- عرضه کنندگان کالا و خدمات که معاف از مالیات و عوارض هستند
- فعالان اقتصادی که در مناطق ویژه اقتصادی، مناطق آزاد تجاری- صنعتی مستقر هستند و حجم معاملات سالانه آنها از مبلغ پیشنهادی هیات وزیران بیشتر باشد.
کارپوشه یا پنل کاربری مودیان چیست؟
به طور ساده پنل کاربری تنها راه ارتباطی مودی با سازمان مالیاتی می باشد. این پنل برای هر مودی اختصاصی و منحصر به فرد است.
نحوه ثبت نام در سامانه مودیان
- ورود به سایت My.tax.gov.ir
- ورود به پنل ثبت نام و درج اطلاعات اولیه
- ایجاد کارپوشه اختصاصی
- پس از ورود به کارپوشه دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی
چه اشخاصی بایستی از پایانه فروشگاهی استفاده کنند؟
- کلیه خرده فروشی ها
- کلیه واحدهایی که با مصرف کننده نهایی در ارتباط هستند.
اشخاص فوق هم بایستی در سامانه مودیان عضو شوند و هم از پایانه فروشگاهی استفاده کنند. فعالانی که مستقیما با مصرف کننده نهایی در ارتباط نیستند نیازی ندارند که از پایانه فروشگاهی استفاده کنند.
هنگام استفاده از پایانه های فروشگاهی یا درگاههای پرداخت همان رسید پرداخت صورتحساب الکترونیکی تلقی می شود.
تاریخ مشمولیت اشخاص در قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان
طبق نامه وزیر اقتصاد در تاریخ ۱۴۰۱/۰۵/۰۹ ثبت نام مودیان مالیاتی مشمول قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مودیان مالیاتی شامل پنج مرحله یا فرخوان است. در این ۵ فراخوان فقط در فرخوان اول نحوه اجرا داوطلبانه بوده اما ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی در مراحل بعد به صورت الزامی میشود. زمان ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی به شرح زیر است؛
فراخوان | توضیحات | تاریخ اجرا |
اول | اجرای داوطلبانه گروهی از مودیان مالیاتی خاص همانند شرکتهای بورسی و غیر بورسی، شرکتهای دولتی و مودیان موضوع قانون بودجه ۱۴۰۱ | ۱۴۰۱/۰۸/۰۱ |
دوم | اجرای الزامی تمامی اشخاص حقوقی به جز اشخاص حقوقی موضوع ماده ۱۶ قانون مالیات بر ارزش افزوده جدید | ۱۴۰۱/۱۰/۰۱ |
سوم | اجرای الزامی تمامی اشخاص حقیقی مشمول فراخوان ۸ گانه مالیات برارزش افزوده | ۱۴۰۲/۰۱/۰۱ |
چهارم | اجرای الزامی تمامی صاحبان مشاغل مشمول گروههای اول و دوم موضوع آییننامه موضوع ماده ۹۵ قانون م.م | ۱۴۰۲/۰۴/۰۱ |
پنجم | اجرای الزامی تمامی اشخاص فعال اقتصادی باقی مانده | ۱۴۰۲/۱۰/۰۱ |

به طور کلی تاریخ مشمولیت برای مودیانی که در حال فعالیت هستند از تاریخ فراخوان و مطابق جدول فوق است. همچنین مودیانی که بعد از تاریخ فراخوان شروع به فعالیت رسمی نمودهاند، تاریخ شروع فعالیت آنها به عنوان تاریخ مشمولیت شناخته میشود. از تاریخ مشمولیت مودیان ملزم به صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان هستند.
آشنایی با انواع صورتحساب
نوع اول:
این صورتحساب شامل اطلاعات کامل فروشنده، خریدار، کالا، …. می باشد. در این نوع صورتحساب امکان پرداخت نقد و نسیه وجود دارد.
نوع دوم:
این صورتحساب شامل کلیه اطلاعات فروشنده، کالا و خدمات بوده و اطلاعات خریدار در آن ثبت نمی شود. در آن اعتبار مالیاتی ارزش افزوده برای خرید محاسبه نمی شود. این صورتحساب نقدی می باشد و ماننده نوع اول امکان پرداخت نسیه در آن وجود ندارد.
نوع سوم:
این صورتحساب همان رسید پرداخت وجه از طریق درگاه پرداخت یا دستگاه کارتخوان می باشد که شامل اطلاعات مندرج در رسید پرداخت و حداقل مشخصات فروشنده است. اعتبار مالیاتی برای خریدار بابت این صورتحساب محاسبه نمی شود.
صورت حساب الکترونیکی سامانه مودیان
صورتحساب الکترونیکی صورتحسابی است که دارای شماره منحصر به فرد مالیاتی بوده و اطلاعات مندرج درآن در حافظه مالیاتی فروشنده ذخیره میشود. این صورتحساب حسب دستورالعمل به سه دسته صورتحساب الکترونیکی نوع اول، دوم و سوم تقسیم میشود.
- صدور از طریق سامانه مودیان
- ذخیره اطلاعات صورتحساب در حافظه مالیاتی
- تعیین اقلام مندرج در این صورتحساب طبق نوع کسب و کار توسط سازمان
- شماره منحصر بفرد مالیاتی که شامل ۲۲ کاراکتر و ۴ بخش به شرح ذیل می باشد:
– شناسه حافظه مالیاتی شامل ۶ کاراکتر
– تاریخ صورتحساب شامل ۵ کاراکتر
– سریال صورتحساب شامل ۱۰ کاراکتر
– ارقام کنترلی شامل ۱ کاراکتر

مزایای استفاده از قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان
- عدم نیاز به ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده
- عدم نیاز به ارسال گزارش معاملات فصلی
- عدم نیاز به ارائه دفاتر و اسناد و مدارک
- ممنوعیت مراجعه به محل کسب و کار مودیان و درخواست اسناد و مدارک جهت رسیدگی
- عدم رسیدگی به اظهارنامه مالیاتی مودیان
- ثبت اطلاعات در سامانه مودیان شرط دریافت هرگونه مجوز و پروانه کاری است.
طرح کلی اتصال به سامانه مودیان :

شناسه یکتای حافظه مالیاتی چیست:
شناسه یکتای حافظه مالیاتی یک کد ۶ کاراکتری است که جهت صدور شماره منحصر به فرد صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان کاربرد دارد. به عبارتی تا این کد ۶ کاراکتری را نداشته باشید امکان صدور صورتحساب الکترونیکی یا همان صورتحساب فروش در سامانه مودیان را ندارید.
پس یکی از مهمترین گامهایی که برای اجرای تکالیف در سامانه مودیان بعد از ثبت نام و ایجاد کارپوشه دارید این است که شناسه یکتای حافظه مالیاتی را تهیه کنید و راه گریزی از آن نیست. ضمنا عدم دریافت این شناسه در مهلت مقرر مشمول جرایم قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مودیان نیز خواهد بود.
فایل کلید عمومی امضا دیجیتال حافظه مالیاتی:
مهمترین نیازمندی شما برای تعیین شناسه یکتای حافظه مالیاتی، فایلی است مربوط به امضای دیجیتال یا CSR ویژه سامانه مودیان است که میبایست در کارپوشه خود در سامانه مودیان بارگذاری نمایید
برای رسیدن به مرحله بارگذاری فایل کلید عمومی حافظه مالیاتی میبایست ابتدا وارد سایت درگاه ملی خدمات مالیاتی به آدرس https://my.tax.gov.ir شوید و در ادامه وارد کارپوشه مالیاتی خود به آدرس https://tp.tax.gov.ir شده و پرونده مالیاتی را که قصد دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی را دارید انتخاب نموده و بعد، از منوهای سمت راست، وارد قسمت عضویت شده و سپس از منوی شناسههای یکتای حافظه مالیاتی اقدام به طی مراحل لازم نمایید.
که کمی پیچیدست… ما به شما راه آسانتری پیشنهاد میکنیم.
و اما راه آسانتر دریافت امضا دیجیتال CSR
آسانترین راه جهت دریافت فایل امضای دیجیتال ویژه بارگذاری در سامانه مودیان به منظور دریافت شناسه یکتای مالیاتی روی دکمه دریافت کلیک نمایید
در صورتی که سوالی از مراحل ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی دارید برای دریافت مشاوره می توانید با شماره تماس ۹۱۱۰-۲۲۵-۰۹۱۱ تماس بگیرید.